Khamis, 16 Disember 2010

Muhasabah Diri

Iman dan taqwa  kepada Allah swt. menurut ajaran Islam adalah di samping  pertama-tama melaksanaan dengan penuh ketaatan  kepada rukunnya yang lima, seseorang itu mestilah pula berbuat amal soleh untuk  tujuan memelihara ciptaan-Nya itu : Cinta dan memelihara alam-Nya, cinta dan memelihara makhluk-makhluk-Nya , cinta dan memelihara sesama manusia .
Tuhan Yang Maha Esa  memerintahkan kita untuk menjadi Khalifah-Nya  dan Wakil-Nya  di muka bumi ini kepada makhluk manusia  keseluruhannya . Namun di dalam keseluruhan  manusia itu, masing-masing peribadinya juga  ada bahagian peranan tertentu. Meski peribadi-peribadi manusia itu  sangat beraneka ragam  pula, ada perbezaan kulit dan warna, ada perbezaan fiil atau  amal perbuatan, perbezaan adapt budaya, pangkat kedudukan , kaya dan miskin  dan sebagainya ; namun Allah Swt. amat memperhatikan peranan masing-masing peribadi  itu. Setiap peribadi, setiap individu dengan watak dan kodrat masing-masingnya  mempunyai  peranan tugas , dan menurut pandangan Allah Swt. yang paling mulia di sisi-Nya   di antara peribadi-peribadi tersebut adalah peribadi yangn paling bertaqwa kepada-Nya.
" Sungguh, yang paling mulia di antara kamu bagi Allah, ialah yang paling bertaqwa di antara kamu " ( QS al-Hujurat ayat 13 ).
Besar-kecilnya rangkuman peranan yang dimainkan oleh seseorang itu,  adalah pahalanya tidak ditentukan dengan ukuran-ukuran keduniaan. Adalah tida ada  perbezaan bagi Tuhan, apakah seseorang insane itu seorang penguasa, atau buruh kecil, seorang professor atau pelajar biasa , bahkan ianya seorang pengemis jalanan sekalipun; perlaksanaan keberhasilan misinya di dunia, adalah semata-mata diukur dengan ketaqwaannya kepada Allah swt.
Di dalam taqwa kepada Allah terkandung makna, bahawa seseorang itu mestilah sabar, di dalam usaha keras penuh ketekunan untuk kejayaan dan tak mengenal putus asa.
Sebagai seorang manusia, di zaman moden ini, kita pun perlu membuat perencanaan kehidupan kita. Kita mantapkan terlebih dahulu iktikad amal perbuatan kita, kemudian kita  lakukan ikhtiar dengan perencanaan-perencanaan dan pemilihan cara-cara yang baik agar perlaksanaannya dapat menuju kea rah hasil kejayaan yang diharapkan .  Didalam ikhtiar, kita pastinya akan menemukan ketidakpuasan  dan kekecewaan-kekecewaan. Di dalam keadaan dan situasi demikian, kita dapat mengambil nikmat dan tauladan Rasulullah Saw. Baginda mengingatkan kita, agar sekali-kali kita tidak berputus asa  dan bahawa di dalam melaksanakan  tugas pekerjaan, pada akhirnya bukanlah kita yang menentukan hasil kejayaan, melainkan kita diharuskan  melakukan ikhtiar, dan wajib ke atas kita merlaksanakan tugas kewajipan dengan sebaik-baiknya.
Jika niat amal perbuatan kita sudah baik, dan seterusnya dalam perlaksanaanya , usaha kita telah kita jalankan dengan sekuat kemampuan kita, dengan cara-cara dan perhitungan sebaik-baiknya, maka dengan penuh tawakal kita serahkan  keputusannya kepada Allah swt.
Wallahu A'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan